Zápisky z: Lev Manovich – The Language of New Media (Principy nových médií)

by admin on 04/15/2015
    • Numerická reprezentace
      • všechny nová média jsou založena na digitálním kódu (ať už při vzniku nebo převodu z analogového zdroje)
        • Neomediální dílo lze formálně matematicky popsat
        • Neomediální díla lze algoritmicky měnit, upravovat
          • Médium je programovatelné
      • digitalizace: vzorkování a kvantifikace
      • ne všechna stará média jsou spojitá: film, tónové fotografie, tisk
      • Jaký je důvod toho, že nová média jsou spojitá?
        • Lidský jazyk je též spojitý
          • Pokud je základní komunikační nástroj spojitý, je možné očekávat, že další prostředky komunikace budou také spojité
        • Vychází se z logiky Fordismu, Industriální dělby práce, standardizace, montážní linky, kde výroby byla rozdělena na jednotlivé úkony, které šlo dobře optimalizovat a případně nahradit pracovníky
      • Nová média ale předjímají spíše logiku post-industriální společnosti
        • Kde média jsou tvořena na objednávku
    • Modularita
      • Princip fraktálnosti média
        • Kombinací nejmenších diskrétních prvků se tvoří větší a větší celku, přesto lze vždy upravit prvky na jakékoli úrovni
        • Tato modularita se nachází v HTML, MS Word, atd.
        • V podstatě se jedná o princip, který ztělesňuje Objektivně orientované programování
    • Automatizace
      • Princip 1 a 2 umožňují, aby část tvůrčího procesu byla automatizována
      • Příkladem je automatické generování webových stránek na základě vstupu nebo dat o uživateli
      • Každá počítačová hra obsahuje AI, umělou inteligenci
      • není problém vytvořit novomediální dílo, ale najít jej.
        • Nalézt, znovuvyužít již existující média je snadnější, než je znovu tvořit
    • Variabilita
      • Tvar, vzhled neomediálního díla není fixní, může existovat potenciálně v někonečně verzích
      • Stará média šlo kopírovat, ale kopie byly identické = logika průmyslového věku
      • Nová média jsou variabilní, tekutá, proměnlivá
      • Nová média vycházejí vstříc logice post-industriální společnosti
        • Přístup právě včas, přístup na vyžádání, úprava nového média podle uživatele, atd.
      • média uložené v Databázích, které se samy stávají kulturní formou
      • Je možné oddělit obsah a rozhraní. Na základě stejných dat lze vytvořit několik různých rozhraní.
        • Nové média mohou využívat informace o uživateli a automaticky přizpůsobovat svůj vzhled, funkce
        • Novým médiem lze procházet pomocí strukturovaného MENU; Nové médium nemá často předem stanovené, jak jím uživatelm má procházet. Struktura nového média, respektive prezentované informace se odvíjí od kognitivního procesu uživatele
        • Hypermédia, hypertext, propojení médií
        • Pravidelné aktualizace média, i bez vědomí uživatele
      • Stupňovatelnost média: lze generovat různé verze, velikosti stejného média
        • Stupňovatelnost také říká, že médium se bude na různých úrovní lišit v počtu detailu
      • Velmi podobné, jak se tvoří detaily ve Virtuální realitě. Pokud není třeba příliš detailů, tak nejsou renderovány, a tím se zrychluje render, ale i šetří prostředky, atd.
      • Otevřená vs. uzavřená interaktivita
        • Otevřená interaktivita jako Wittgensteinova teorie podobnosti, později jako teorie prototypů
      • Z historické perspektivy ukazuje princip variability, jak je technologie provázána se změnou ve společnosti
        • logika starých médií odpovídala logice industriální masové společnosti
        • logika nových odpovídá post-industriální společnosti
          • upřednostňuje individualitu před konformitou
        • v post industriální společnosti si každá zkonstruuje svůj životní styl z palety možností
        • každý návštěvník webové stárnky dostává kustomizovatelnou verzi
          • Google adwords speciálně zaměřené na uživatele
          • FB reklamy podle zálib, atd
        • neomediální technologie jako utopie ideální společnosti složené z originálních jednotlivců
        • Volba představuje morální zodpovědnost za zobrazení světa (viz Grahame Weinbren)
    • Transkódování (Překódování)
      • na obecné úrovni se nová média rozpadají do dvou oddělených vrstev: kulturní a počítačové
        • povídka, kompozice, vs balíček, proces, třída, funkce
      • jelikož kulturní vrstva závisí na logice té počítačové, můžeme očekávat, že počítačová vrstva bude mít dopad na tu kulturní
      • nová média mohou vypadat jako ty tradiční, ale jedná se jen o povrchu; v hloubi jsou zcela jiná

Abychom mohli porozumět novým médiím, musíme se obrátit k počítačové vědě = Studium nových médií je tak studiem softwaru (software studies)

No comments yet.

Write a comment: